Traditiegetrouw is de laatste avond van het jaar een gezellige bijeenkomst. De veiling afgelopen jaar was een groot succes. Daarom gaan we opnieuw edelstenen. boeken en apparatuur veilen en organiseren we een minimarkt waar leden hun waar aan kunnen bieden aan de andere leden. Alles voorzien van een hapje en een drankje zodat de leden voldaan met hun nieuwe aanwinsten het nieuwe jaar in kunnen luiden. Afwijkende zaal F201 in het VU, W&N gebouw (zie route).

Spectroscopie is een bekende en uitstekende methode om edelstenen te determineren. Doordat deze techniek steeds betaalbaarder wordt is het voor veel mensen interessant om deze techniek te gebruiken. Kees Hoving zal deze avond uitleggen hoe dit principe werkt en hoe u de gegevens interpreteert waarna u zelf met de spectroscopie-apparatuur aan de slag mag om uw eigen stenen te testen. Neem dus uw eigen (onbekende) stenen mee!
Lore Kiefert is een internationaal gerenommeerd edelsteenkundige verbonden aan het laboratorium van de SSEF in Zwitserland. Zij neemt ons mee naar Ethiopië. Dit land is de laatste jaren enorm in opkomst als edelsteenproducent, vooral bekend vanwege de opaal en in mindere mate korund. Opmerkelijk zijn
de recente smaragdvondsten waarover we deze avond meer zullen horen.
Veldspaten behoren niet tot de meest bekende edelstenen. Uitzondering zijn de maan- en zonnestenen. Door optische effecten als gevolg van insluitsels zijn deze stenen zeer geliefd. Op deze avond zal ingegaan worden op de eigenschappen, effecten en variëteiten van edele veldspaten en hun herkomst en gebruik in juwelen en siervoorwerpen.
door Lara van Schaik