Voorjaar 2024 staat de eerstvolgende theoriecursus in de planning

De theoriecursus edelsteenkunde is al vele keren in het voorjaar gegeven. Het is een mooie start voor iedereen die (veel) meer over edelstenen, en de meetbare eigenschappen van edelstenen, wil weten.

Cursusinhoud

Basisbegrippen en eigenschappen van edelstenen en sierstenen worden behandeld zoals de diverse optische eigenschappen, soortelijke massa, herkomst, winning en slijpvormen. Uiteraard worden alle belangrijke edel- en sierstenen behandeld en ook getoond, zowel ruw als geslepen, om zelf de verschillen te kunnen zien en vergelijken. Aan het einde van de cursus heeft u vele tientallen stenen zelf kunnen bekijken. U bent daardoor veel beter in staat stenen te herkennen.

De werking van apparatuur demonstreren we. Zo tonen we de werking van refractometers, polaroscoop, dichroscoop en andere meetapparatuur. Het leuke is, dat deze apparatuur ook voor de liefhebber bereikbaar is.

U ziet ook een groot aantal namaakstenen en simulanten. We gaan in op de behandelingen die edelstenen van slechte kwaliteit soms ondergaan, om er beter uit te zien.

De specifieke onderwerpen zijn:

• Geologie & Mineralogie; Chemie, Kristallografie
  • Eigenschappen van edelstenen
  • Optische eigenschappen van edelstenen: Kleur, Lichtbreking & Refractometer
  • Optische eigenschappen van edelstenen: Polarisatie, Spectrum, Visual Optics, Luminescentie
  • Licht-effecten
  • Slijpvormen
  • Waardebepaling
  • Nomenclatuur
  • Synthesen
  • Misleiding

Cursusperiode

10 lesavonden op woensdag vanaf 19:45 tot omstreeks 21:45. De eerste cursusavond is 25 januari 2023. Locatie is de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Inschrijving gesloten

De inschrijving voor de theoriecursus gaat in december open.

Wilt u een bericht krijgen zodra u zich voor de cursus kunt inschrijven? Schrijf u dan in voor de nieuwsmail!