Op zondag 20 oktober wordt de GEA-beurs in Amstelveen gehouden met als thema ‘Barnsteen, Een geologisch verleden in hars gegoten'. Op deze beurs zijn ook een aantal Gemma-leden actief.

Insect in barnsteen
Cyntha Slootweg

De leden zijn te vinden achter de edelsteen determinatiestand, maar ook om half 1 bij een van de 3 lezingen en in de middag bij het barnsteenslijpen met tandpasta. Ook de bijbehorende tentoonstelling is deels ingericht door Gemmaleden. De tentoonstelling toont vele voorbeelden van barnsteen, maar tevens methoden om barnsteen te determineren.

Wat is er allemaal te doen, wat valt er te beleven?

BARNSTEEN SLIJPEN MET TANDPASTA

In het kader van de tentoonstelling over barnsteen wordt tijdens de GEA-beurs een gratis “workshop barnsteen slijpen met tandpasta” gehouden. De barnsteen tentoonstelling: “Een geologisch verleden in hars gegoten” laat de schoonheid en variatie van de fossiele hars zien. Barnsteen wordt op de hele wereld gevonden en was al in de oudheid bij de Romeinen een geliefd en kostbaar materiaal. In de handel wordt veel imitatie barnsteen als echte barnsteen verkocht. In de tentoonstelling laten we zien hoe je echt van namaak kunt onderscheiden.

Barnsteen in verschillende verschijningsvormen

ZELF DOEN

• Goudpannen als een echte goudzoeker..
  • Geode kraken; elk kind onder de 12 jaar o.b. van een betalende begeleider kan meedingen naar een gratis geode (op te halen bij de kraker).
  • ! Aanmelden! Voor de “workshop barnsteen slijpen met tandpasta” is het noodzakelijk om u vooraf via de site gea-geologie.nl aan te melden.

KIJKEN

• Tentoonstelling: “Barnsteen, een geologisch verleden in hars gegoten”. Uit particuliere verzamelingen worden stukken barnsteen getoond, zowel ruw als geslepen. U zult versteld staan van de verschillende kleuren die barnsteen kan vertonen.
  • Kijken door een microscoop geeft u een blik in de, voor het blote oog, onzichtbare wereld van micromineralen, zand of gesteenten.

LUISTEREN

Drie gratis lezingen: “Barnsteen: gestold zonlicht” door Harry Huisman, “Barnsteen: eigenschappen, behandeling en imitaties” door Cyntha Slootweg en “Edelopaal uit Cervenica-Dubnik” door Peter Semrád.

BREED AANBOD

Met de aanwezigheid van ruim 50 standhouders staat de GEA-beurs garant voor een breed aanbod van mineralen, edelstenen en fossielen. Naast ruw materiaal zijn er ook geslepen stenen, sieraden en accessoires zowel voor de verzamelaar als voor de amateur-geoloog. Op de beurs is er extra controle op de kwaliteit en echtheid van de te verhandelen mineralen, edelstenen, sieraden en fossielen.

SERVICES EN INFO

Tijdens de beurs kunt u mineralen, edelstenen, fossielen en gesteenten laten determineren door experts. De werkgroepen Micro Mounts, Optische Petrologie, Zand en vereniging GEMMA en Minerals Foundation demonstreren, determineren en/of geven antwoord op vragen. Stichting GEA zal laten zien waar GEA voor staat en wat er allemaal mogelijk is in clubverband.

ADRES EN TOEGANG

De Meent, Orion 3, 1188 AM Amstelveen van 10.00 tot 17.00 uur (zondag 20 oktober). De Meent is uitstekend te bereiken met openbaar vervoer (Vanaf trein en metro Station Amsterdam Zuid rijdt bus 55, uitstappen halte Praam, ook bus 199 stopt bij halte Praam) en de auto (slechts 8 minuten van de snelweg). De parkeergelegenheid is gratis maar beperkt. Toegangsprijs € 6,00 per persoon (jongeren t/m 21 jaar en donateurs € 4,00); kinderen tot 12 jaar onder begeleiding hebben gratis toegang.

Uitgebreide informatie over de GEA-beurs staat te lezen op de site gea-geologie.nl.