Microscopen in alle soorten en maten, twaalf bakjes met stenen en geconcentreerd kijkende leden, dat is de sfeer van de workshop insluitsels.

Niet bij iedereen bekend: Hollandiet in kwarts.
foto door R.J. Jansen

Deze woensdagavond bewijst weer eens dat gemmologie niet alleen een wetenschap van aanhoren is, maar ook van doen. De tafels van F201 zijn bezet door apparatuur die door verschillende leden is meegenomen. Na een inleiding waarbij kort de theorie achter de insluitsels wordt besproken, gaan de deelnemers zelf aan de slag. Sommige insluitsels zijn direct met het blote oog waarneembaar, bij anderen is het even zoeken. Waar zit nu precies het apatiet in die almandien?

Vooral de microscopen zijn populair.

Wilt u het een of ander nogmaals bekijken, of kon u er niet bij aanwezig zijn maar bent wel geïnteresseerd? Roel heeft de presentaties ter beschikking gesteld om op de site te plaatsen:

De inleiding van de workshops

De foto's van de insluitsels die we hadden kunnen zien.

Een aantal leden heeft ervoor gezorgd dat dit een succes werd. Met name Roel, Cyntha en Peter, Leone, Jaap en Joris hebben hiervoor zorggedragen.

Inbreng kavels voor de veiling
Er is nog plaats op de kerstveiling voor een aantal kavels. Stuur uw kavels met foto en prijsindicatie op naar de organisatoren van de veiling.

- HR