In verband met de krokusvakantie is de lezing van Dick Winnubst een weekje eerder dan normaal.

Het Fabergé winterei. Demantoiet­granaten vormen de harten van de bloemen in de verrassingsmand.
Christies 1994

In januari kregen we van Cyntha alles over barnsteen te horen. Natuurlijk kwam ook het mysterie van de verdwenen amberzaal uit het Catharinapaleis ter sprake. Deze kamer was ooit aan Peter de Grote geschonken, maar is in de tweede wereldoorlog van de aardbodem verdwenen. Het hoort nu bij de bijzondere folklore die edelstenen soms omgeeft.

Komende woensdag blijven we in de omgeving van Rusland. Dick Winnubst gaat ons vertellen over de toch wel mysterieuze demantoiet, de edelsteen van de Tsaren. Alhoewel de demantoiet tot de granaatgroep hoort, is het een steen die bijna voor diamant kan doorgaan. Voor de inhoud van de lezing kunt u alles hier nalezen.

Dick neemt een reflectometer en een microscoop mee om stenen te determineren, en ook nog een refractometer. Met de reflectometer kunnen stenen met een hoge brekingsindex prachtig worden gedetermineerd, wat door Dick zal worden gedemonstreerd.

Heeft u groene stenen, en wilt u weten of het demantoiet is (of niet), neem ze dan mee om ze eens goed te (laten) onderzoeken. Er is veel nep!

De bijeenkomst is op woensdag 12 februari, om 19:45. Locatie VU Amsterdam, zaal HG-06A33, zie de routebeschrijving. Ook niet-leden zijn van harte welkom, aan hen vragen we een bijdrage van  € 5.