Nieuws

Na een introductie door Roel over Ultra Violet licht, demonstreerde Leone twee geavanceerde apparaten. Verder belangrijk nieuws over de eerste bijeenkomst in het najaar!

Het electromagnetisch spectrum. Ultraviolet licht heeft een kortere golflengte dan zichtbaar licht.

Roel begon de bijeenkomst met een herhaling over hoe het ook alweer allemaal zat met UV. Daarna volgden een aantal voorbeelden. De vereniging heeft sinds vorig jaar een nieuwe “UV-Bak” met korte en lange golf. Helaas is deze door de corona nog niet gebruikt, maar zal in de eerstvolgende praktijkcursus zeker een goede bestemming vinden.

Leone vertelde vervolgens over haar ervaringen met de gempen (van Gemometrics) en de Exa (van Magilabs). Onlangs heeft Leone over de ervaringen met de pen een artikel gepubliceerd in de gemology today (vanaf pagina 77). Deze apparatuur is in staat om synthetische en natuurlijke diamanten te onderscheiden, ook wanneer het met loupe en UV-lamp of eenvoudige detectie-middelen niet mogelijk is.

Aan het eind van de zoom meting deed Dick een aankondiging over de start van het najaarsprogramma in september.

Zaterdag 18 september

De vereniging bestaat dit jaar officieel 10 jaar. Een goede reden om (zoals aangekondigd op en goedgekeurd door de ALV) eens een informele bijeenkomst te houden. In september hopen we ook de coronaban op bijeenkomsten achter ons te hebben gelaten en een feestje is sowieso nooit vervelend.

De invulling is nog een verrassing, maar het zal dus op zaterdag 18 september plaatsvinden, vanaf een uur of vier / vijf. Locatie waarschijnlijk in de buurt van Amstelveen.

Zet het alvast in de agenda! Voor leden gratis. Een eventuele partner is ook welkom, daarvoor vragen we een klein bedrag,

Praktijkcursus

Voor de praktijkcursus is het noodzakelijk dat de 1,5 meter verplichting is opgeheven. Het wordt anders geen prettige ervaring. Daarnaast is nog steeds niet bekend of we bij de VU terecht kunnen. Kort en goed, zodra we meer weten sturen we een bericht met meer informatie.

In de tussentijd tot september

Mocht u in de tussentijd nog een uurtje of twee overhebben, dan heeft Han Jansen de volgende tip: Een anderhalf uur durende video over de meesterslijper John Dyer op youtube.

Dan van mijn kant nog een prettige zomervakantie gewenst, hou het ultraviolet binnen de perken, en we zien elkaar in het najaar hopelijk weer “live”.

Nu we het door de wolken allemaal niet kunnen zien, zonnige stenen (heliodor, toermalijn en citrien) en blauwe stenen (topaas en aquamarijn)

- HR