Woensdag 19 oktober geeft Dick een lezing over tektieten. Natuurlijk komt ook de Moldaviet uitgebreid ter sprake. Locatie zoals gewoonlijk weer op de VU.

“Yowah nut”, concretie van ijzersteen met misschien edelopaal van binnen, afkomstig uit Queensland.

Heb je zelf Moldaviet en wil dit (laten) testen? Dick neemt een microscoop en refractometer mee, zodat je gedurende de avond kunt controleren of je steen “echt” is. Er is heel veel (verbazingwekkend goed gelijkende) chinese namaak te koop.

Datum: woensdag 19 oktober 2022
Aanvang: 19:45 (zaal open vanaf 19:15)
Locatie: collegezaal HG 06A33

Na de ervaring van de vorige keer hebben we helaas geconstateerd dat Zoom voorlopig geen optie is. Zowel technisch als organisatorisch is het verzorgen van een adequate registratie niet goed haalbaar. We pakken het weer op als een vrijwilliger zich aandient die dit tijdens de avonden wil en kan verzorgen.

Praktijkcursus
De praktijkcursus gaat ondertussen onverminderd door. Wekelijks worden de fijne kneepjes van het edelsteen-determineren bijgebracht.

Yowah noten
Afgelopen bijeenkomst kwamen de “opal hunters” plotseling erg dichtbij. Het was (voor mij in ieder geval) de eerste keer dat ik een echte opaalnoot heb aangeraakt. De vergelijking met de zeldzaamheid van diamant in gesteente doet zich voelen. Slechts 1 op de 100 noten zou een kern van edelsteenkwaliteit-opaal bevatten. Kenmerkend voor opalen is dat de rode kleur zeldzamer is dan de blauwe, daardoor ook duurder.

Met groot enthousiasme vertelde sterrenchef Remco Jansen hoe hij volledig in de ban van opalen is geraakt. Hij houdt zich daarbij vooral bezig met het bewerken en verhandelen van de stenen, en richt zich met name op materiaal uit Australie. Het was aardig om zijn wat commerciëlere verhaal te vergelijken met de meer wetenschappelijk benadering van het onderwerp door Peter Semrad een kleine twee jaar geleden. Iedereen beleeft de gemmologie weer anders.