Afgelopen maandag, 17 september, is de praktijkcursus begonnen. Docenten en cursisten verzamelden zich in het W&N gebouw van de Vrije Universiteit.

"Tables of gemstone identification", is het kwarts of iets anders?

Onder leiding van de docenten Leone, Joris, Bart en Roel gaan de cursisten tien maandagavonden aan de gang met het herkennen en onderzoeken van edelstenen. Deze eerste avond staat de introductie van de apparatuur op het programma. Voor de meeste cursisten is het alweer een tijdje geleden dat de theoriecursus is gevolgd.

De refractometer is de eerste uitdaging. Na waarschuwingen over de vloeistof, worden de eerste metingen gedaan. Is het kwarts? Ja het is kwarts.

Voor het bepalen van het soortelijk gewicht worden de edelstenen in water ondergedompeld, waarna er druk wordt gerekend. Ook de docenten leren deze avond iets. Een van de weegschalen gaf sterk variƫrende resultaten. Na wat licht forensisch onderzoek blijkt de luchtstroom van de airco de boosdoener. Het verplaatsen van de weegschaal is voldoende om weer goede metingen te kunnen doen.

De volgende acht avonden onderzoeken we iedere avond een aantal edelstenen van dezelfde kleur. De laatste avond is de "eindtoets", en hopelijk voor iedereen een certificaat...