De zomer is weer voorbij. Dit leidt misschien tot lichte weemoed, maar het koelere weer heeft ook zo zijn voordelen.

De kristalstructuur van saffier, de geboortesteen van september.
By Materialscientist at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Komende maand wordt het lezingenseizoen afgetrapt door Tom, en begint de praktijkcursus weer.

Lezing Dr Tom Peters
Op woensdag 18 september geeft Tom een lezing over chemie en kristallografie van edelstenen. We determineren edelstenen aan de hand van een aantal verschillende fysische eigenschappen. Deze worden bepaald door de (chemische) samenstelling en (kristal)structuur van de stenen. Het is dus handig om enig begrip te hebben van scheikunde en kristallografie. Tom bespreekt de basisbegrippen van deze wetenschappen en wat ze voor de edelsteenkunde betekenen. Dit is een uitbreiding van de eerste les van de jaarlijkse theorie-cursus: dus ook een mooie opfrisser voor mensen bij wie dit een beetje is weggezakt.

De aanvangstijd is, zoals gewoonlijk 19:45. De locatie de Vrije Universiteit collegezaal HG-06A33. Toegang voor leden gratis, niet-leden betalen 5 euro. Hier vindt u meer informatie.

Start praktijkcursus
Maandagavond 16 september is de eerste lesavond van de praktijkcursus. De locatie is zaal F201 in het W&N gebouw. Er zijn nog plaatsen beschikbaar, u vindt hier de gegevens en het inschrijfformulier.

Theoriecursus 2020
Begin oktober is het weer mogelijk om u in te schrijven voor de theoriecursus.