De Vereniging Gemma bestaat uit een groep enthousiaste leden die allen een gemeenschappelijke interesse hebben: edelstenen. Zij hebben zich tot doel gesteld hun kennis en fascinaties te delen met iedereen die meer van edelstenen wil weten. Sommigen houden zich professioneel met edelstenen en sieraden bezig, voor anderen is het puur een hobby. Wat ons allemaal bindt is de schoonheid van edelstenen en de wetenschap eromheen die edelsteenkunde of Gemmologie heet. Vandaar de naam Gemma.

Tremolietstukjes

We organiseren sinds 1973 een 9-tal bijeenkomsten per jaar op de derde woensdag van de maand (in de Vrije Universiteit te Amsterdam). Soms zijn het lezingen door eigen leden, soms door wetenschappers en soms zijn het workshops om te oefenen met bijvoorbeeld meetinstrumenten. We hebben soms reisverhalen naar mijnen in verre buitenlanden en zo nu en dan iets over edelstenen in sieraden. Als het uitkomt organiseren we voor leden een excursie. We geven een tijdschrift uit waarvan u de exemplaren op deze site kunt inzien.

Padparadscha saffier

Voor de workshops en determinatie-avonden heeft de vereniging eigen instrumenten beschikbaar: refractometers, microscopen, polariscopen, dichroscopen, spectroscopen, smaragdfilters, hydrostatische balans, edelsteenpincetten, enz.

De bijeenkomsten worden gehouden in een college- of practicumzaal van de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Balans voor het bepalen van het soortelijk gewicht van een edelsteen.