Woensdag 19 september zijn de Gemmaleden onder leiding van Lore Kiefert (Gübelin Gem Lab) virtueel rondgeleid door Ethiopië. Alle belangrijke gemmologische locaties werden bezocht.

Lore Kiefert vertelt meer over zwarte opalen

De complete presentatie is op onze site te vinden in de bibliotheek. Er zijn veel foto's, maar ook voorbeelden van de spectra van edelstenen, en verder fraaie voorbeelden van insluitsels. Let er wel op het bestand vrij groot is, want het is een presentatie van meer dan 150 pagina's.

De donderdag er na zijn een aantal leden ook praktisch aan de gang gegaan met de Ethiopische edelstenen. Zo kon iedereen in de praktijk aanschouwen dat een opaal uit dit gebied in een minuut of tien zo'n 5% zwaarder wordt door het opzuigen van water.  Altijd bijzonder om het niet alleen tijdens een presentatie te horen, maar om het ook daadwerkelijk te zien gebeuren.

Daarnaast zijn een aantal spectaculaire insluitsels in smaragd bekeken. Volgens één van de leden kreeg je het idee dat je onder water in een mooie groene zee aan het snorkelen bent.